Nieuwe GDPR wetgeving voor de KMO

 

GDPR: de nieuwe Europese privacyregels

In deze wereld van digitalisering worden persoonlijke gegevens een kostbaar goed. Voor veel ondernemingen lijkt dat op het eerste gezicht een ver-van-mijn-bedshow. Maar niets is minder waar!

Want wist u dat… ook uw onderneming persoonlijke gegevens gebruikt? Elke onderneming, groot én klein, gebruikt en bewaart vandaag de dag persoonsgegevens. En wist u dat er in mei 2018 nieuwe Europese privacyregels aankomen over hoe u met die gegevens mag omgaan? Hoog tijd dus om u een helder overzicht te geven van die GDPR en haar mogelijke impact op uw onderneming.

 

Geldt de GDPR ook voor u als zelfstandige of KMO?

De verordening geldt voor iedereen die persoonsgegevens bijhoudt of verwerkt. Elke onderneming die een database heeft met klantengegevens, prospects, personeelsgegevens, gegevens van toeleveranciers, … is verplicht om zich in regel te stellen.

De GDPR raakt verschillende sectoren; een bouwbedrijf houdt het e-mailverkeer en financiële gegevens bij van zijn leveranciers, een advocaat of een notaris archiveert (gevoelige) informatie van zijn cliënten, winkeliers verwerken informatie op basis van klantenkaarten, marketingbedrijven analyseren koopgedrag op allerhande manieren, ondernemingen in de zorgsector houden gevoelige informatie van
klanten, enz.

Het komt er met andere woorden op neer dat praktisch élke onderneming zich in regel moet stellen tegen mei 2018. De verordening maakt globaal geen onderscheid tussen kleine en grote bedrijven, met een kleine nuance voor ondernemingen die big data verwerken als ‘core business’ (direct marketing, profiling, …).

 


Meer info? Download hier de brochure van Unizo

Bron: Unizo